Kunstmatige intelligentie (AI) roept bij veel mensen nog steeds beelden op van oncontroleerbare robots en scenario’s waarin machines de wereld overnemen. Klinkt eng en AI heeft zeker nadelen, maar veel van de mythes die je hoort of op socials leest kloppen niet helemaal. In deze blog vertel ik je er meer over.

Mythe 1: AI zal mensen overbodig maken

AI kan inderdaad routinetaken automatiseren, vooral die taken waar je eigenlijk geen energie van krijgt. Heb je terugkerende, saaie klusjes? Dan biedt AI een uitkomst. Sommige beroepen en sectoren gaan hierdoor veranderen, zoals in de administratie en financiële ondersteuning. AI kan hier taken overnemen, net als in de productie, bij telemarketing, tekstschrijven of fotografie.

Maar AI zorgt ook voor nieuwe banen en sectoren. Zo verschuift de vraag op de arbeidsmarkt naar andere vaardigheden. Denk aan een rol als AI-ethicus, die bedrijven helpt om AI op een eerlijke en verantwoorde manier in te zetten. Of een AI-trainer, die systemen leert om specifieke taken uit te voeren. AI verandert dus vooral hoe we werken, niet of we werken.

Mythe 2: AI kan niet ethisch handelen

De zorgen dat AI ethische grenzen zou overschrijden, zijn begrijpelijk. Maar er wordt juist veel nadruk gelegd op ethiek in de ontwikkeling van AI. Steeds meer bedrijven en ontwikkelaars stellen duidelijke ethische richtlijnen op, zodat AI op een verantwoorde en veilige manier wordt ingezet. Het is dus niet zo dat AI per definitie onethisch is—het hangt af van hoe we het gebruiken.

Mythe 3: AI is alleen voor grote bedrijven

Het idee dat AI alleen voor de grote jongens is, klopt niet. AI wordt steeds toegankelijker en betaalbaarder, waardoor ook kleine en middelgrote bedrijven er hun voordeel mee kunnen doen. Er zijn genoeg betaalbare tools die zelfs zzp’ers helpen om efficiënter te werken en hun dienstverlening te verbeteren.

Wist je trouwens dat AI al halverwege de vorige eeuw zijn oorsprong vond? De term ‘kunstmatige intelligentie’ werd voor het eerst officieel gebruikt door John McCarthy, een Amerikaanse computerwetenschapper, tijdens de Dartmouth Conference in 1956. Sindsdien is de technologie, vooral de afgelopen jaren, razendsnel ontwikkeld. AI zit nu in meer dingen dan je denkt. Siri, je navigatiesysteem, je spamfilter en de kijkadviezen van Netflix werken allemaal met AI. Dus ook jij profiteert al dagelijks van het gemak dat AI biedt.

Mythe 4: AI is te complex om te begrijpen

Veel mensen denken dat AI alleen voor experts is. Dat het veel te ingewikkeld is om als gewone sterveling te gebruiken. En ja, de technologie achter AI is inderdaad best complex. Maar dat hoef je allemaal niet te snappen om het gewoon te gebruiken. De meeste AI-tools zijn super gebruiksvriendelijk. Oké, ze zijn vaak in het Engels, maar dat los je ook makkelijk op door de AI in te zetten om voor je te vertalen.

Neem Anne: “Als marketeer dacht ik eerst dat AI vooral buzz was en veel te lastig om te begrijpen. Maar ik wilde niet achterblijven bij de concurrentie, dus ik gaf het een kans. Wat een verrassing! AI heeft ons enorm geholpen om onze doelgroep beter te leren kennen en onze advertenties beter te personaliseren. Het resultaat? 30% meer engagement en conversies. Zonder AI hadden we dat nooit bereikt. Dus, elke marketeer die dit leest: probeer het, je gaat er geen spijt van krijgen!”

Meer lezen over de mitsen en maren van AI?

Je bent niet de enige die mitsen en maren heeft. Daarom maakte ik er een e-book over. Lees het op je gemak door of geef het aan je leidinggevende of manager, als die nog twijfelt over de inzet van AI. Veel mensen denken nog dat AI wel overwaait. Ik niet: AI is er en gaat niet meer weg. Dus zorg dat je de boot niet mist.

Ga bewust om met AI en zet het zo efficiënt mogelijk in, waarbij je je altijd bewust bent van de valkuilen. Bijvoorbeeld op gebied van privacy en veiligheid. Maar laat de angst voor het onbekende je niet tegenhouden om te ontdekken hoe AI jouw werk een stuk makkelijker kan maken.

Blog posts die je misschien ook wel interessant vindt: