Hoe blijft jouw bedrijf ook in de toekomst vindbaar met slimme SEO en AI?
Zoekgedrag verandert. Wil je dat jouw bedrijf ook nu en in de toekomst beter gevonden wordt? Dan heb ik een paar tips voor je.
SEO voor social media
Jongeren gebruiken platforms als TikTok en Instagram om te zoeken in plaats van Google. Wil je die doelgroep bereiken? Dan moet je zorgen dat je content op die kanalen staat en goed vindbaar is.
TikTok SEO: Gebruik relevante zoekwoorden in je video’s, captions en hashtags. Captions zijn die korte stukjes tekst die je bij een afbeelding of video zet op social media, je website of andere plekken. Ze geven wat extra context of uitleg over wat je ziet en zorgen ervoor dat je de aandacht van de kijker grijpt. Handig om net wat meer info te geven of om je boodschap kracht bij te zetten.
Houd je video’s kort en boeiend. Niemand heeft tijd voor een uitgebreide tutorial als je ook in 15 seconden antwoord kunt krijgen. Denk aan snelle how-to video’s of productdemo’s.
Instagram SEO: Zorg dat je zoekwoorden slim inzet in je bio, onderschriften en hashtags. En vergeet alt-teksten niet. Die maken je content niet alleen beter vindbaar, maar ook toegankelijk voor iedereen.
Alt-teksten zijn eigenlijk gewoon beschrijvingen van afbeeldingen op je website. Ze zijn er voor mensen die de afbeelding niet kunnen zien, zoals blinden en slechtzienden die schermlezers gebruiken. Maar dat is niet het enige: zoekmachines gebruiken alt-teksten ook om te snappen waar je afbeelding over gaat, en dat helpt weer bij je vindbaarheid (SEO). Dus: met goede alt-teksten maak je je site toegankelijker én scoor je beter in Google. Win-win!
Laat AI het zware werk doen
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? AI-tools zoals ChatGPT helpen je bij saaie taken zoals het schrijven van metateksten (metadescriptions) en het doen van een SEO-analyse. Scheelt jou tijd en energie.
Een metatekst is dat korte stukje tekst dat je ziet onder een link in de zoekresultaten van Google. Het geeft in één oogopslag aan waar de pagina over gaat en helpt mensen te bepalen of ze wel of niet willen doorklikken. Belangrijk dus! Een goede metatekst bevat je belangrijkste zoekwoorden en nodigt mensen uit om verder te lezen. Houd ‘m kort en krachtig, zo’n 155-160 tekens. Het is misschien niet direct van invloed op je ranking, maar het kan wel nét dat verschil maken om meer bezoekers naar je site te trekken.
Met AI ontdek je snel de zwakke plekken in je site. Even fixen en je bent weer helemaal up-to-date. Er zijn bijvoorbeeld GPT’s die je website checken op SEO, zodat je snel aanpassingen kunt doen. Zin in wat zwarte humor? Laat dan een GPT je website roasten.
Maak je content AI-proof
Zoekmachines gaan in de toekomst niet alleen resultaten laten zien, maar ook meteen antwoord geven op vragen. Jouw content moet dus nog beter en vollediger zijn dan ooit.
- Schrijf blogs en pagina’s die écht antwoord geven op vragen. Google en AI-systemen houden van uitgebreide, nuttige content die de lezer echt verder helpt.
- Mensen gebruiken steeds vaker hun stem om vragen te stellen. Zorg dat je content natuurlijke, vraaggerichte zinnen bevat zodat je beter scoort voor voice search.
Google bedrijfsprofiel: claim ‘m en houd ‘m up-to-date
Simpel maar effectief: zorg dat je Google bedrijfsprofiel compleet en actueel is. Zo word je makkelijker gevonden in lokale zoekresultaten en op Google Maps.
- Zorg ervoor dat je openingstijden, adres en producten altijd kloppen. Een verouderd profiel is killing voor je vindbaarheid.
- Nieuwe foto’s en updates laten zien dat je actief bent, en daar houdt Google van.
Investeer in branded content en bouw aan je autoriteit
Zoekwoorden alleen zijn niet genoeg. Als je wilt opvallen, dan moet je jezelf neerzetten als een autoriteit binnen je branche. En dat betekent: waardevolle content maken en je merk sterk neerzetten.
- Laat zien dat je de expert bent in je vakgebied door regelmatig waardevolle content te delen. Hoe meer je deelt, hoe meer Google je ziet als een betrouwbare bron.
- Klantreviews doen wonderen. Ze helpen niet alleen om je reputatie op te krikken, maar ook om Google te laten zien dat je betrouwbaar bent.
Combineer traditionele SEO met AI
Google blijft voorlopig de grootste zoekmachine. Je moet dus blijven investeren in traditionele SEO, maar AI-tools en social SEO zijn minstens zo belangrijk.
- Zorg dat je website sterke titels en metateksten heeft, en vergeet de zoekwoorden niet. Voeg ook visuele content toe zoals video’s en infographics, zodat je website aantrekkelijk blijft.
- Laat AI je helpen om bestaande content te verbeteren. Zo blijft je website altijd relevant, voor zowel Google als AI-antwoordsystemen.
Beantwoord de vragen van je doelgroep
Het gaat uiteindelijk om het beantwoorden van vragen, of dat nu op TikTok, Instagram of Google gebeurt. Kom erachter wat jouw doelgroep zoekt en speel daarop in.
- Zorg ervoor dat je content maakt die antwoord geeft op de vragen van je doelgroep. Tools zoals Answer The Public kunnen je helpen om te ontdekken wat er speelt. ChatGPT geeft ook goed antwoord op die vraag.
- Zit je doelgroep op social media? Zorg dan dat je daar zichtbaar bent. Zoek ze via Google? Optimaliseer dan je content voor zoekmachines.
Experimenteer en blijf flexibel
Zoekgedrag verandert constant. Blijf nieuwe tools proberen, test verschillende platforms en pas je strategie aan waar nodig. Google blijft belangrijk, maar AI en social search zijn de toekomst. Combineer slim en blijf relevant.
- Probeer nieuwe functies zoals TikTok-advertenties, Instagram Reels en Google’s AI-tools. Kijk wat voor jouw bedrijf werkt.
- Blijf op de hoogte van de laatste SEO- en AI-ontwikkelingen. Wat vandaag werkt, kan morgen achterhaald zijn.
Wil je meer van deze tips? Schrijf je dan hieronder in.
Mijn extra tip voor een AI-community waar je op de hoogte blijft van alle AI-updates. Er is een betaalde en een gratis versie.
Deze blog bevat een affiliate link. Als je iets koopt via deze link, dan ontvang ik een kleine commissie zonder extra kosten voor jou.
Blog posts die je misschien ook wel interessant vindt:
Het beantwoorden van e-mails is een tijdvreter. Afspraakbevestigingen, veel gestelde […]
Als je vaak teksten schrijft, ken je het vast wel: […]
Als je de cursus hebt afgerond, dan heb je natuurlijk […]